vrijdag, januari 05, 2007

Wilberforce

Aardig artikel in het RD over William Wilberforce, naar aanleiding van het 200 jarig jubileum van de afschaffing van de slavernij (23-02-1807), waar Wilberforce de grote man achter was.
Hij schijnt gezegd te hebben: wat zullen we nog meer afschaffen?

In ieder geval heeft hij ook invloed gehad bij het opstellen van de constitutie van India, waarin gelijkheid voor alle mensen, ongeacht kaste of religie, is vastgelegd. Zie m'n vorige post.

Overigens is de afschaffing van de slavernij vervolgens vooral door Engeland gebruikt als een excuus om maar heel wat Afrikaanse landen te koloniseren. Zie hier meer over slavernij.

Wilberforce lijkt mij wel iemand om als voorbeeld te nemen - misschien een tip voor Rouvoet?

2 opmerkingen:

Ida zei

Weet je ook iets over een Wilberforce agenda?
Ik ben aan het vertalen uit het boek Faith that endures (het gaat hier over de internationale wet op godsdienstvrijheid:
It's Michael Horowitz who seems most aware of this, as he seeks to keep religious liberty in the public eye by pushing what he calls "a Wilberforce agenda", bringing diverse groups together to push for positive social change. The key of political influence is to build coalitions. Despite what some secular commentators claim, evangelical Christians by themselves have no power to control the legislative agenda. they need to join forces. The International Religious Freedom Act was a case in point, make use of a previous coalition of femnists concerned about China's antiwomen policies, labor unoins angry at China's use of prisoner laber, as well as evangelical Christians incensed about the treatment of Chinese christians.

Ik heb het vertaald, maar de vertaling is niet naar mijn zin omdat ik niet precies de bedoeling begrijp:

Michael Horowitz blijkt zich hiervan terdege bewust te zijn. Hij wil de godsdiensvrijheid onder openbaar toezicht houden door wat hij noemt “een Wilberforce agenda” verplicht te stellen, waarin diverse groepen bijeen gebracht worden om positieve sociale veranderingen tot stand te brengen. De sleutel voor politieke invloed is het bouwen van coalities. Ondanks wat sommige seculiere commentatoren ons willen doen geloven, hebben evangelische christenen zelf niet het vermogen om de wetgevende agenda te controleren. Het is nodig dat ze een beroep kunnen doen op juridische autoriteiten. De Internationale Godsdienstwet was een goed voorbeeld, waarbij gebruik gemaakt werd van een vroegere feministenbond, die zich bezorgd maakten over het vrouwonvriendelijke beleid van China. De vakbonden maakten zich boos over de Chinese gevangenenarbeid, net zo als evangelische christenen zich boos maakten over de behandeling van Chinese christenen.

Kun je hierover iets zeggen? Maakte wilberforce ook gebruik van verschillende belangengroepen?

Wouter Rijneveld zei

Hoi Ida,
Ja, ik ben wel tegengekomen dat Wilberforce inderdaad ook een knap politicus was die ook anderen (lees: niet evangelicals) mee wist te krijgen om z'n doelen te realiseren. Als ik me goed herinner zelfs de coloniale businesscommunity. Ik kwam tegen dat Sullivan in de national review hier een artikel over geschreven heeft. Artikel is niet online te lezen, wel een samenvatting hier: http://www.brijit.com/abstract/2724/The-Wilberforce-Agenda

daar wordt het woord idd gebruikt voor een sociale agenda waarbij naast christelijke ook andere groepen voor worden ingezet.

Zie ook deze weblogpost:
http://justabill.wordpress.com/2007/09/11/the-wilberforce-agenda/#more-60

groeten, Wouter